Torsk med brunet soyasmør – Enkelt, sunt og smaker himmelskt!

Torsk er veldig godt og sunt. Jeg synes helt klart den beste delen av torsken er loinen. Det er den øverste delen av ryggen til fisken. Dette er en rask enkel middag, men som smaker veldig godt. Det deilige brunede smøret sammen med soya, ingefær, hvitløk og koriander er utrolig godt og passer veldig bra til hvit fisk! Blomkål, brokkoli og gulrot gir masse god næring, fine farger og smaker godt til. Denne middagen lager du like fort som det tar å koke risen så det passer veldig godt når man har litt dårlig tid, men har lyst på god mat!

torsk1

Oppskrift:

  • torsk
  • blomkål
  • gulrøtter
  • brokkoli
  • ris
  • soyasaus
  • ingefær
  • hvitløk
  • chili
  • koriander
  • lime
  • 150 g smør.

Hvordan:

Dette er en enkel oppskrift og lages på ca den tiden det tar å koke ferdig risen. Så start med  å koke opp risen. Følg anvisning på pakken dette tar ca 20 minutter. Jeg koker alltid opp vannet med litt salt og olje og heller i risen når det fosskoker. Rører rundt er par ganger og setter varmen på den nest laveste og legger på lokket. Rør i risen en gang når halve tiden er gått. Start med å salte torskefiletene litt og kutt opp grønnsakene.

torsk6

Sett på en kjele med smøret på laveste temperatur bare så det smelter. Finn frem en litt stor kjele til grønnsakene. Det er viktig at ikke torsken blir for mye behandlet. stek den i panne, trekk den eller bruk sous vide hvis du har. Jeg trekker min torsk på 55 grader i ca 30 minutter. Da har du en perfekt fisk som skiver seg perfekt.

Sausen:

Denne sausen er utrolig enkel og god. Start med å finne frem en bolle riv ingefær, 2 fedd hvitløk og finhakke en chili. Press saften av 1 lime og tilsett 1 dl soyasaus. Finhakk litt koriander og rør godt rund.

torsk10

Smelt smøret i en kjele på høy varme mens du rører hele tiden. Følg nøye med. Når smøret begynner å bli brunt og det får en litt nøtteaktig smak er det klart. Ta smøret av varmen og la det kjøle seg litt ned før du heller smøret i en tynn stråle i bollen med soya. Rør mens du heller i smøret og pass på at du ikke får med deg bunnfallet i smøret.

torsk4

Da er retten klar til å settes sammen og serveres. Start med å legge ris på en tallerken og fyll på med grønnsakene. Legg på fisken og avslutt med å helle over noen gode skjeer med soya smøret. Pynt gjerne med litt ekstra koriander hvis du har litt igjen.

En sunn, deilig og enkel middag du kan lage på ca 20 minutter.

torsk8

 

 

Kommenter