Stekt ris – Sunn hverdagsmiddag på lavbudsjett!

Stekt ris er en kjent asiatisk rett og er utrolig raskt å lage. Dette er en sunn rett som nesten bare består av ris, egg og grønnsaker. Derfor er denne retten utrolig billig også. Har ikke finregnet på det, men her får du nok middag for under 15 kroner pr pers! Chili og soya gjør denne retten smaksrik. Det er ikke i veien for å tilsette kjøtt, skinke, fisk eller andre rester hvis du har. For meg i dag ble den helt enkel og servert som en vegetar rett.

Her viser jeg deg hvor enkelt det er å lage denne retten:

Oppskrift 4 pers:

  • Kokt ris
  • 4 egg
  • 1 ss chilisaus
  • 1 ss soyasaus
  • finhakkede grønnsaker
    • squash
    • løk
    • gulrot
  • Salt og pepper.

Hvordan:

Kok opp ris eller bruk ris fra dagen før. Det er smart å koke litt ekstra ris dagen før og bruk den.

DSC_0565.jpg

Finn frem en bolle og legg i egg, chilisaus og soya. Visp sammen.

DSC_0563.jpg

Finhakk grønnsaker.

DSC_0568.jpg

Finn frem en stor stekepanne og varm den opp så den blir skikkelig varm. Hell i litt nøytral olje. Stek grønnsakene i noen minutter.

DSC_0570.jpg

Tilsett deretter risen og stek i ca 1 minutt før du heller i eggeblandingen.

DSC_0572.jpg

Rør hele tiden og stek på høy varme. Nå er middagen klar om ca 1-2 minutter. Enkel, billig og sunn middag! Lykke til.

DSC_0580-2.jpg

Kommenter